top of page
  • תמונת הסופר/תDr. Yoav Baruch

מידע יקר על הפסקת הריון

איך ניגשים להפסקת היריון?

מהו אופן הפסקת ההיריון המתאים למצבינו?


אישה המעוניינת להפסיק את ההיריון, מחויבת לעבור ועדה להפסקת היריון בהתאם לסעיף 316 לחוק העונשין. לוועדה יש סמכות לאשר את הפסקת ההיריון במקרים הבאים:

1. גיל האישה (מתחת לגיל 18 או מעל גיל 40)

2. אישה לא נשואה או היריון מחוץ לנישואין

3. היריון הנובע מיחסים אסורים לפי חוק הפלילי או מיחסי עריות

4. וולד העלול להיות בעל מום גופני או נפשי

5. מקרים בהם המשך ההיריון עלול לסכן את חיי האישה או לגרום לה נזק גופני | נפשי


*מעבר לשבוע 24+0, הטיפול בבקשה עובר לוועדה עליונה


סוג הפסקת ההיריון תלוי בכמה גורמים - גיל ההיריון, בחירת המטופלת, מחלות רקע של האישה וצורך בבירור גנטי של חומר ההיריון. ניתן לחלק את סוגי הפסקות ההיריון הקיימות לפי גיל היריון:

  • עד גודל עובר התואם לשבוע 9+0: הפלה באמצעות כדורים/כירורגית לפי בחירה

  • שבוע 9-18: הפסקת היריון כירורגית - שאיבה וגרידה

  • בין השבוע 18 לשבוע 24: במרבית בתי החולים מבצעים השראת לידה. בחלקם מבצעים עדיין הפסקת הריון כירורגית

  • משבוע 24: השראת לידה

הפסקת היריון באמצעות כדורים

הפלה באמצעות כדורים אפשרית עד גודל עובר התואם לשבוע 9+0 והיא אינה מצריכה התערבות כירורגית פולשנית. במידה ומדובר בהפסקת היריון לאחר אישור ועדה, יינתנו שלושה כדורי מיפג'ין (Mifepristone) שמטרתם לחסום את פעולת הורמון הפרוגסטרון החיוני להמשך ההיריון. בתום יומיים מלקיחת הכדורים, יינתנו ארבעה כדורי ציטוטק (Prostaglandin) במינון של 800 מיקרוגרם אשר מטרתם לכווץ את הרחם ולגרום לפינוי תכולתו. הפסקת היריון תרופתית כרוכה ביותר דימום וכאבים ביחס להפסקת היריון כירורגית. רצוי ליטול משככי כאבים. בתום שבועיים, תיערך על ידי הרופא בדיקת אולטרסאונד לווידוא כי הרחם נקי ותקין. במידה ומתעוררים תסמינים חריגים כגון חום, חולשה, הקאות, אלרגיה או דימום בלתי משמעותי, יש לפנות לרופא נשים להערכה.

שאיבה וגרידה

הפסקת הריון בשאיבה וגרידה מתבצעת עד השבוע ה-18 של ההיריון ונחשבת כהליך בטוח ויעיל. גרידה יכולה להתבצע בין שבוע 18 לשבוע 24 של ההיריון במרכזים מסוימים בלבד. בטרם ההליך, יש צורך בריכוך והרחבה קלה של צוואר הרחם על מנת לאפשר גישה לחלל הרחם. ההרחבה נעשית על ידי כדור מסוג פרוסטגלנדין (ציטוטק) הניתן תחת הלשון או תוך נרתיקית. לעיתים השאיבה היא פעולה משלימה במקרה של הפלה טבעית או תרופתית אשר לא הושלמה.


ההליך עצמו מתבצע לרוב בהרדמה מלאה ואורך כ-15 דקות. הליך השאיבה מתבצע ידנית על יד שימוש במכשיר יניקה וכרוך בהוצאת העובר ותכולת הרחם. בהמשך, יפונה חלל הרחם על ידי כפית גרידה (Curette).

במהלך ההליך או לאחריו, תינתן אנטיביוטיקה למניעת זיהומים אפשריים. ההתאוששות תיארך כשעתיים ובסיומה המטופלת תשתחרר, לרוב בעזרת מלווה.

מומלץ לנוח ביומיים הראשונים לאחר ההליך, להימנע ממאמץ ומהרמת משאות כבדים ולשוב לפעילות מלאה בהדרגה. במהלך הימים/שבועות הראשונים שלאחר הגרידה, יתכנו דימומים קלים והתכווצויות.

ניתן לקחת משככי כאבים לפי הצורך.


בשבוע הראשון שלאחר ההליך, יש להימנע מקיום יחסי מין. לאחר הווסת הבאה, תיערך על ידי הרופא בדיקת אולטרסאונד לווידוא כי הרחם נקי מתוכן. למרות בטיחות ההליך, קיימים סיכונים לא שכיחים הכוללים זיהומים, פגיעה בדופן הרחם, ברירית הרחם ובצוואר הרחם.

השראת לידה

השראת לידה הינו הליך של גרימת לידה יזומה ומבוצעת לרוב לאחר שבוע 18. ההליך דורש אשפוז בבית חולים ועשוי לערוך בין יום למספר ימים. לעיתים, בהתאם לפרוטוקול המקומי. בטרם ההליך תתבצע הפסקת היריון לעובר על ידי הזרקת תמיסת KCL. יינתנו תרופות מסוג הפרוסטגלנדין להרחבת צוואר הרחם וליצירת התכווצויות רחם אשר שיסייעו בהוצאת העובר. לפי צורך, יינתן פיטוצין- לזירוז התהליך. במידה ויורגשו צירים בתדירות גבוהה ובעוצמה מתגברת ניתן יהיה לקבל משככי כאבים שונים כדוגמת אפידורל. לעיתים, בתום התהליך ולרוב עד שבוע 24, עשויה להתבצע גם גרידה בחדר ניתוח כטיפול משלים לווידוא ניקיון הרחם.

ההתאוששות תיארך כשעתיים, בחדר התאוששות ולאחר מכן מעבר למחלקה גינקולוגית למעקב והשגחה. עשויים להופיע סימנים פיזיולוגיים תקינים כגון דימום, התכווצויות רחם כואבות בהם ניתן לטפל על ידי משככי כאבים ותחושת מלאות וגודש בשדיים בו ניתן לטפל על ידי כדורים לייבוש החלב. לרוב, השחרור מבית החולים יהיה כיממה לאחר ההליך. לאחר כחודש וחצי, יש להיבדק אצל רופא נשים.


*בכל מקרה של חום +38, דימום כבד, כאבי בטן וכאבי בטן חריגים יש לפנות מיד לקבלת טיפול.



0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page