top of page
  • תמונת הסופר/תDr. Yoav Baruch

מהו וירוס הפפילומה? מהי קונדילומה? מהו סרטן צוואר הרחם?


וירוס הפפילומה האנושי (HPV) הינו חלק ממשפחה רחבה שכוללת כ-200 וירוסים. כ-40 זנים של וירוס זה יכולים להיות מועברים בין בני אדם דרך מגע מיני ואף חיכוך בלבד בין אברי המין, לכן אמצעי המניעה הקיימים לרוב לא מונעים הדבקה לחלוטין.



וירוס הפפילומה


וירוס הפפילומה הינו הנפוץ ביותר כיום מבין כל מחלות המין. ההערכה היא שמעל 80% מבני האדם הפעילים מינית נדבקים בוירוס במהלך החיים. הדרך היעילה ביותר להימנע מהדבקה בוירוס היא להתחסן מפניו בטרם התחיל האדם לקיים יחסי מין. ולכן ניתן כיום כחיסון שגרתי לנערים ונערות בגילאי 13-15 אולם ניתן להתחסן בו גם בגילאים מאוחרים יותר.(גיל 46 אצל נשים) לרוב, וירוס הפפילומה נעלם מהגוף תוך מספר חודשים עד שנתיים מההדבקה ולא מתבטא בתסמינים כלשהם. אולם, במקרים האחרים הוא אחראי באופן כמעט מוחלט (99%) לסרטן צוואר הרחם וקונדילומות. כמו כן, וירוס הפפילומה עלול לגרום לגידולים סרטניים נוספים כגון סרטן הפין, סרטן פי הטבעת, סרטן הנרתיק והפות וסרטן הגרון.



מהי קונדילומה וכיצד ניתן לטפל בה?


קונדילומה הינה מחלת המין הנפוצה ביותר כיום. היא מתאפיינת במעין יבלות אשר מופיעות על איברי המין הנקביים והזכריים ומעידות על נוכחות של וירוס הפפילומה. היבלת מתחילה כגידול קטנטן ומחוספס בגודל של כמה מילימטרים. ההדבקה הינה מהירה ונעשית עקב חיכוך של אברי המין ושל העור במהלך קיום יחסי מין או מגע בין אברי המין.


קונדילומה מטופלת במשחה או בצריבה של היבלות בהרדמה מקומית או כללית. זהו טיפול מתמשך וחוזר לפי הצורך, עד היעלמותן של היבלות. הצריבה עשויה להתבצע באחת מהדרכים הבאות: לייזר, קור או זרם חשמלי. בתום הטיפול עשוי להתעורר כאב או גירוי באזור המטופל. ההחלמה אורכת כמה שבועות.

המשחות לטיפול בקונדילומות: פודופילוטוקסין / אימיקוימוד שימוש בהן תלוי במצב.


סרטן צוואר הרחם - לא גזירת גורל


סרטן צוואר הרחם הוא סרטן המופיע בתאי צוואר הרחם. ידוע כי וירוס הפפילומה האנושי (HPV) קשור בגרימת סרטן צוואר הרחם. בחלק קטן מהנשים, הוירוס שורד במשך שנים, ותורם לתהליך שגורם לכמה תאי צוואר הרחם להפוך לתאי סרטן. ניתן להפחית את הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם על ידי בדיקות סקר וקבלת חיסון המגן מפני וירוס הפפילומה


תסמינים

סרטן צוואר הרחם בשלביו המוקדמים בדרך כלל אינו מייצר סימנים ותסמינים אולם קיימים תסמינים שעלולים להעלות חשד כגון דימום בנרתיק לאחר קיום יחסי מין או הפרשה חריגה

סיבות

תאים בריאים גדלים ומתרבים בקצב קבוע, ובסופו של דבר מתים בזמן מוגדר. סרטן צוואר הרחם מתחיל כאשר תאים בריאים בצוואר הרחם מפתחים שינויים (מוטציות)ב-DNA שלהם. המוטציות אומרות לתאים לצמוח ולהתרבות ללא שליטה. התאים החריגים המצטברים יוצרים גידול, פולשים לרקמות סמוכות ועלולים להתנתק מהגידול ולייצר גרורות. גורמים כגון כשל מערכת החיסון, סביבה ואורח החיים עשויים גם הם להשפיע על התפתחות סרטן צוואר הרחם.

גורמי סיכון

שותפים מיניים רבים ופעילות מינית מגיל צעיר

זיהומים אחרים המועברים במגע מיני כלמידיה, זיבה, עגבת ו-HIV מגבירים את הסיכון להידבקות ב- HPV

מערכת חיסונית מוחלשת. יתכן כי קיים סיכוי גבוה יותר לפתח סרטן צוואר הרחם אם מערכת החיסון נחלשת בגלל מצב בריאותי אחר

עישון. עישון קשור לסרטן צוואר הרחם של תאי קשקש

מניעה

קבלת חיסון

בדיקות פאפ שגרתיות או בדיקת HPV

מין בטוח

הימנעות מעישון





0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page