top of page
  • תמונת הסופר/תDr. Yoav Baruch

עם הגיל באה האטרופיה

אטרופיה נרתיקית (Genito-Urinary Syndrome of menopause)

מבנה העור של נרתיק בריא מורכב מרקמה הבנויה משכבות רבות של תאים. כאשר מתנוונים תאים אלה, עקב חוסר באסטרוגן אשר מופרש מהשחלות, נוצרת הידלדלות והיחלשות של רקמת הנרתיק. זוהי האטרופיה.


רמות נמוכות של אסטרוגן יכולות להופיע פיזיולוגית בילדות ובנשים בגיל הבלות (מנופאוזה), נשים מיניקות, נשים שעברו הסרת שחלות לפני גיל המעבר, נשים המטופלות בטיפול חוסם אסטרוגן (בעת טיפולי פוריות), נשים עם אנדומטריוזיס, טיפולים בסרטן ועוד.


כמחצית מהנשים בגיל המעבר מתארות תסמינים של אטרופיה נרתיקית הכוללים בעיקר:

  • יובש בנרתיק

  • הפרשות לא תקינות

  • תחושת עקצוץ או גרד

  • צריבה / תכיפות במתן שתן

  • חוסר נוחות

  • כאבים בעת קיום יחסי מין

בבדיקה ניתן לראות נרתיק יבש, קירות נרתיק דקים ופגיעים יותר לפציעה ודימום אף במגע עדין, גמישות מועטה ואודם עורי מפושט.

טיפול

נשים רבות אינן מודעות לקיום של האטרופיה בנרתיק ולכן אין צורך בטיפול. עבור נשים אשר סובלות מהתסמינים המוזכרים, יינתן טיפול של תכשירי לחות וחומרי סיכוך, קבלת אסטרוגן דרך הנרתיק בצורה של קרם - טיפול מקומי, או כדורים/מדבקה.

טיפול בלייזר

עבור נשים רבות, הטיפול בלייזר לאטרופיה וגינאלית עשוי להיות בגדר בשורה של ממש היות וזהו טיפול ממוקד, בטוח ונטול כאב עם אחוזי הצלחה מרשימים. הטיפול הינו החדשני ופשוט ומציע הקלה לנשים בגיל המעבר שמדווחות על אי-נוחות בנרתיק ובאיבר המין.

ניתן להציע טיפול בלייזר לנשים אשר אינן מעוניינות בטיפול אסטרוגני חליפי לנרתיק (מסיבות שונות של נוחות אישית או שמצאו טיפול זה כלא מספיק יעיל) ובייחוד לנשים המחלימות מסרטן השד היות ובקבוצה זו הדעות חלוקות לגביי שימוש בתכשירים הורמונאליים. קיימות יותר ויותר עובדות בספרות העולמית המראות את יעילותו של השימוש בלייזר כטיפול יעיל באטרופיה נרתיקית. כ- 80 אחוז מהמטופלות צפויות להשיג שיפור בתסמינים מה שצפוי להוביל עליה באיכות החיים ובתפקוד המיני.

כיצד מתבצע הטיפול ?

מדובר בטיפול קצר של כ 5 דקות אשר ברב המוחלט כלל אינו כרוך בכאב מעבר לאי נוחות קלה. הטיפול מתבצע במחזורים של אחת ל 4-6 שבועות למשך 3 פגישות.

לכמה זמן הטיפול יעיל ?

הטיפול יעיל למשך כשנה ולאחריה נראה כי יש ירידה באפקטיביות שלו, דבר המצריך בדיקה כדי לקבוע אם יש צורך במחזור טיפול נוסף. מה לגבי בטיחות הטיפול ?

טיפול בלייזר נחשב כבטיחותי מאד לדעת רוב המומחים. הוא לא דורש אשפוז, הרדמה, זמן התאוששות ומאפשר חזרה מיידית לשגרת החיים ואפשרות לקיום יחסים כבר לאחר 7 ימים מהטיפול. עם זאת, בשל היעדר ניסיון ארוך טווח בשימוש בו, לרבות משך האפקטיביות שלו, יש מומחים שאינם מצדדים בטיפול בו כבדרך שיגרה.






0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page