top of page
  • תמונת הסופר/תDr. Yoav Baruch

פאפ. קולפוסקופיה. קוניזציה.

מהי בדיקת פאפ?


פאפ הינה בדיקת סקר לגילוי מוקדם של תאים טרום סרטניים וסרטניים כמו גם דלקות בצוואר הרחם. הבדיקה מבוצעת דרך הנרתיק, היא אינה כואבת אך עשויה להיות לא נעימה.


בעזרת ספקולום (מכשיר המרחיב את הנרתיק) נבדק צוואר הרחם ונלקחת ממנו דגימת תאים בעזרת מטוש. דגימה זו נשלחת למעבדה. שם תיבדק נוכחות של וירוס הפפילומה ו/או ייבחנו ויאופיינו לעומק התאים ותקינותם.


התוצאות יכולות להיות מגוונות: החל מבדיקה תקינה, דרך נשאות לוירוס, גילוי תאים דלקתיים המעידים על זיהום הדורש בירור וטיפול ועד גילוי של תאים לא תקינים, בעלי שינוי בגודלם הדורשים המשך בירור. עשויה להידרש בדיקה חוזרת עקב דגימה לא מספקת.


כשיגרה, מומלץ לבצע את הבדיקה מידי שלוש שנים. במקרים מסויימים הרופא יבצע את הבדיקה בתדירות גבוהה יותר. במידה ובדיקת הפאפ מעלה חשד לנגעים ושינויים בצוואר הרחם, ראשית תתבצע קולפוסקופיה. בהתאם לתוצאותיה, המשך המלצות.

מהי בדיקת קולפוסקופיה?

קולפוסקופיה הינה בדיקה מעמיקה של צוואר הרחם ומתבצעת באמצעות קולפוסקופ (מכשיר הגדלה) בגישה נרתיקית.


בדיקה זו מסייעת באיתור שינויים ברקמות הנרתיק וצוואר הרחם, יבלות למיניהן, דלקות וצמיחת תאים יוצאת דופן. במהלך הבדיקה, הרופא יעשה שימוש בתמיסות שונות במטרה לאתר ולהדגיש תאים בלתי תקינים, האחת- חומר שקוף דמוי חומץ והשניה על בסיס יוד. במקרים רבים תילקח דגימת רקמה לבדיקה (ביופסיה).

למרות שבדיקת קולפוסקופיה היא בטוחה מאד, לאחר הבדיקה עשויים להופיע דימומים קלים והתכווצויות. מומלץ כי הבדיקה לא תבוצע במהלך ימי המחזור.

מהי קוניזציה?

קוניזציה הינה התערבות כירורגית זעירה ויעילה בצוואר הרחם, המטפלת בממצאים טרום סרטניים הנגרמים מוירוס הפפילומה.


במהלך הפעולה, מוסר חלק קטן מצוואר הרחם. מטרת פעולת הקוניזציה היא לאבחן את השינויים בצוואר הרחם ולהסיר נגעים טרום סרטניים. לרוב, קוניזציה אורכת כרבע שעה ומתבצעת לרוב בהרדמה מקומית. לאחר הטיפול, יתכנו כאבים הדומים לכאבי מחזור ודימום שעשוי להימשך כחודש ימים. מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת ומיחסי מין כחודש מתאריך הבדיקה.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page