top of page
  • תמונת הסופר/תDr. Yoav Baruch

איך לבחור אמצעי מניעה?

אמצעי מניעה מטרתם למנוע הריון. כיום, קיימות שיטות רבות למניעת הריון אשר חלקן גם מגנות מפני מחלות וזיהומים המועברים במגע מיני. הבחירה באמצעי המניעה המתאים תלויה במספר גורמים, ביניהם, תכנון ילודה, מצב בריאותי, תדירות הפעילות המינית, מספר שותפים מיניים ועוד.


ניתן לחלק את אמצעי המניעה הקיימים כיום לארבע קבוצות עיקריות:

  1. מניעה של הגעת נוזל הזרע לביצית. קבוצה זו כוללת קונדומים, דיאפרגמות, כובעים לצוואר הרחם וספוגיות

  2. עצירת שחרור הביציות מהשחלות. קבוצה זו כוללת גלולות, זריקות, טבעת לנרתיק

  3. התקן תוך רחמי - קיימים התקנים מפרישי הורמון (פרוגסטרון) והתקני נחושת

  4. תהליך עיקור של הגבר או האישה

סוגי האמצעים העיקריים בקבוצות השונות

הקונדום

הקונדום הוא אמצעי ההגנה היחיד אשר מונע הריון וגם מגן באופן אפקטיבי מפני רוב מחלות המין והזיהומים. הקונדום הנשי יעיל פחות מהגברי ודורש תרגול בשימוש. החיסרון המשמעותי בשימוש בקונדום הוא יכולתו להתנתק או להיקרע במהלך יחסי המין בנוסף, אנשים מסוימים עלולים להיות אלרגיים ללטקס.

הגלולה

הגלולה למניעת הריון היא השיטה הנפוצה ביותר למניעת הריון. היא ניתנת אך ורק במרשם רופא ונלקחת דרך הפה אחת ליום. קיימים סוגים שונים של הגלולה אך בכללותה היא מכילה אסטרוגן ופרוגסטין או פרוגסטין בלבד. אמנם לגלולה יתרונות רבים, אך חובה לזכור לקחת אותה בזמן על מנת להנות מיתרונות אלה. יתרונות הגלולה כוללים גם הפחתה בכאבי מחזור ובדימום. הגלולות עשויות אף להשפיע לטובה לסובלות מאקנה. היא אינה מגנה מפני זיהומים ומחלות מין.

ההתקן התוך רחמי (IUD)

ההתקן הינו מכשיר זעיר בצורת האות T אשר עשוי מנחושת ופלסטיק או כזה המכיל את הורמון הפרוגסטרון. ההתקן מותקן ברחם האישה לטווח ארוך אך הפיך, והוא יעיל לטווח של בין שלוש לחמש שנים. ההתקן יכול להיות אמצעי מניעה יעיל גם במקרים של התקנתו לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים תוך חמישה ימים (120 שעות) מזמן קיום היחסים. התקני הנחושת יעילים ב-98% ואילו ההתקנים המכילים הורמון יעילים ב-99.8% . החסרונות האפשריים כוללים דימום וסת לא סדיר בששת החודשים הראשונים, אי מניעת מחלות מין.

זריקת פרוגסטרון

הזריקה למניעת הריון הינה מנה סינתטית של הורמון הפרוגסטרון אשר מוזרקת לשריר הישבן או הזרוע העליונה. במהלך 12 השבועות הבאים, ההורמון משתחרר בשחרור איטי למחזור הדם. הזריקה יעילה מאד במניעת הריון, אפקטיבית לשלושה חודשים, החסרונות האפשריים כוללים דימום וסת לא סדיר, אי הגנה מפני מחלות מין וצורך במעקב בשל השפעה אפשרית על העצמות.

גלולת שעת חירום ("הבוקר שאחרי")

גלולה זו משמשת למניעת הריון במקרים בהם במהלך קיום היחסים לא נעשה שימוש באמצעי מניעה. תפקידה הוא לדחות את הביוץ ועל כן, יעילותה מופחתת במידה והאחרון כבר התרחש. הגלולה יעילה עד כחמישה ימים (120 שעות) לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים. יעילותה עולה ככל שהיא נלקחת מוקדם יותר והיא עשויה למנוע כ-85% מההריונות. ניתן לרכוש אותה ללא מרשם. לגלולה קיימות תופעות לוואי כגון בחילות, הקאות ועיכוב בווסת. כמו כן, גלולת החירום אינה מגנה מפני זיהומים ומחלות מין.

הסרת חצוצרות

הסרת חצוצרות הינה הליך פולשני זעיר ובלתי הפיך המבוצע בבית חולים בהרדמה כללית. זהו אמצעי מניעה קבוע אשר מתאים לנשים המשוכנעות שאינן מעוניינות ללדת עוד. החצוצרות הינן צינורות אשר מקשרים בין השחלה לרחם. כריתה שלהן תימנע מהביצית להגיע לרחם. ההליך הינו בגישה לפרוסקופית. יתרון נוסף של הליך זה הוא בהורדת הסיכון לפתח סרטן שחלות היות וקיימת סברה כי מקור סרטן השחלות הינו בחצוצרה.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page